Založ si blog

Ukradnutý život

Na našom novom pôsobisku sa nám obom spočiatku veľmi páčilo. Dedina bola v údolí obkolesenom horami. Dostala som prácu v materskej škôlke a ty si mal pracovať pri dreve na píle. Ľudia boli celkom milí, naozaj nič nám tu neprekážalo a ja som si vydýchla, že tu konečne nájdeme pokojné a dobré miesto na život. To som ešte netušila, že i táto dedina má svojich démonov. Spozorovať ich nebolo ľahké, boli utajení a práve preto zákernejší. Najprv som si všimla zvláštne pohyby našej upratovačky, Keď som ostala dlhšie v kúpeľni zapletajúc vrkoče malej Majočke.

Potom sa pridal neprítomný pohľad niektorých učiteliek, keď sme ukladali deti do postieľok a nakoniec ma vyľakal nepríčetný smiech našej riaditeľky, keď nebola schopná prečítať deťom rozprávku, na ktorú sa tešili a ktorú som teda s rukami zababranými od farieb na sklo, pretože som práve  maľovala na obloky deťom snehuliakov a vianočné vetvičky, radšej prečítala za ňu. Dialo sa to väčšinou ku koncu pracovnej doby, najčastejšie koncom týždňa – vo štvrtky alebo piatky. Desilo ma to. Tak ako tvoje sklené oči, keď si prišiel z píly, ako reči chlapov večer v autobuse, tak ako závan rozkladu v celej dedine. Mladí aj starí. Bez rozdielu veku, pohlavia, príslušnosti k politickej strane alebo náboženskému vierovyznaniu. Všetci do jedného, ba dokonca aj deti. Trinásťročné rozkošné dievčatká alebo mladí chlapci, ktorí sa ešte ani nezačali holiť. Každý aj najmenší nezdar, každé zlyhanie alebo každý  úspech hoci aj vzdialeného príbuzného alebo náhodného známeho, potom ešte sviatky a jubileá, koniec týždňa alebo aj štátny sviatok. Míľniky, dôvody, príčiny. Démoni ľuďom v dedine kradli duše. Šikovne, nebadane a efektívne.

Bála som sa. Vyľakaná som ťa chodila čakávať k autobusu s rozličnými smiešnymi zámienkami a doma som sa snažila vytvoriť náš starý krásny svet plný rozhovorov a smiechu, ale veľmi sa mi to nedarilo. Akoby ťa táto dedina opantala. Keď som navrhla, že odídeme, začal si kričať, či sa budeme stále sťahovať ako cigáni. Mal si vtedy zas tie sklené oči a ja som sa rozhodla odísť sama.

A tak som tu. Je tu pokoj. Vôňa rozkvitnutých čerešní ma hladí po tvári a namiesto rozhovorov s tebou, rozprávam sa s vtákmi. Namiesto detí, mám plnú záhradu kuriatok, ktoré predávam susedom. Pestujem aj ruže a vychýrené tulipány. Ľudia ich chodia ku mne kupovať až zo vzdialených miest  a keby nebolo spomienok na náš tajný svet, ktorý pominul, bola by som možno šťastná.

Každé ráno chvíľu postojím medzi mladou slivkou a kríkmi zlatého dažďa a orgovánu a pozorujem príjazdovú cestičku, či sa zrazu nezjavíš v zákrute….

 

Michalov spackaný zápas

21.08.2022

Michal si prácne súka zasadrovanú ľavú ruku do rukáva modrej mikiny. Mikinu zazipsuje a ľavú ruku si zavesí na šatku. Rozbehne sa po bežeckej dráhe ihriska. Strieda tempo: rýchly šprint s pomalším poklusom. Pozerá na stromy a ich plachtiace konáre. Fúka, ale dá sa to vydržať. Po troch kolách zastaví a rozopína si bundu. Podíde k športovej taške a vyberie basketbalku. [...]

Tie trendy ma ničia. ..

09.08.2022

Podľa súčasných trendov by žena mala vážiť presne toľko, koľko jej manžel. Mala by byť mäkučká na dotyk, vľúdne obalená tukom. Ani pri najlepšej vôli sa mi nedarí k tomuto ideálu krásy priblížiť. Každé ráno poctivo zjem šišku, buchtu alebo kus závinu, na obed tri chody plus kávu a múčnik. Športujem len tak umiernene, aby sa nepovedalo, no napriek tomu sa [...]

Kto je kto? (úryvok)

21.03.2020

„Zvoní ti mobil, nechala si ho na stole v kuchynke!“ Zavolá na mňa Zuza a ja v duchu prevrátim oči. Nenávidím mobily. Cítim sa ako ich otrok. Hocikto vás hocikedy zastihne, nemôžete si v kľude dať ani kávu, ani prečítať noviny. Mám teraz tajnú siestu v kobke – tak volám našu kopírovaciu miestnosť. Tajná by bola, keby o tom, že sa tu občas zašívam, [...]

Systém Patriot, PVO

Le Monde: Mnohé krajiny EÚ sa nechcú s Kyjevom deliť o svoju protivzdušnú obranu

23.04.2024 21:45

Šéfovia vlád jednotlivých krajín si dávali dobrý pozor, aby neurobili žiadny konkrétny sľub.

Izrael Palestína Gaza Hamas Rukojemníci Prepustenie

Vojna v Gaze trvá 200 dní. Izrael zosilnil údery, nariadil nové evakuácie na severe

23.04.2024 20:55

Ostreľovanie severu palestínskeho územia bolo za posledný deň jedno z najintenzívnejších od začiatku vojny.

USA Izrael Gaza univerzity protesty

Polícia zatýkala na pro-palestínskych protestoch na univerzite v New Yorku

23.04.2024 19:49

Biely dom antisemitské vyjadrenia počas študentských protestov na viacerých univerzitách slovne odsúdil.

Thunbergová

Švédska prokuratúra obvinila Gretu Thunbergovú z občianskej neposlušnosti

23.04.2024 19:35

Súdy v minulosti už dvakrát uložili celosvetovo známej aktivistke pokutu za občiansku neposlušnosť na klimatických protestoch.

Gréta Fábryová

Prozaička a blogerka. Rada píše - príbehy, poviedky, články, recenzie. Autorka práve vychádzajúcej knihy DO NEBA MA NEVEZMÚ Viac sa dozviete na : gretafabry.sk www.facebook.com/Gréta-Fábryová www.instagram.com/greta_fabry youtoube Gréta Fábryová

Štatistiky blogu

Počet článkov: 22
Celková čítanosť: 42996x
Priemerná čítanosť článkov: 1954x

Autor blogu

Kategórie