Založ si blog

Vojnová smršť v SND – divadlo, pri ktorom sa tají dych

 

Keď som sa dozvedela, že v SND hrajú divadelnú adaptáciou Tolstoja – románu Vojna a mier, bola som prekvapená. 1226 strán dostať na javisko? Nemožné. Bojové vojnové scény v divadle? To sa predsa nedá urobiť. A potom som to videla. A ustrnula som. Omámená, šokovaná, nadšená. To, čo sa dá momentálne vidieť v predstavení Vojna a mier je viac ako len divadlo. Je to umelecké dielo, lahôdka, créme de la créme. Podarilo sa niečo výnimočné. Od scény cez herecké stvárnenie až po kostýmy a hudbu.

 

Zvalcuje vás to, dojme a najmä – prinúti premýšľať.

Použité sú tu viaceré zaujímavé postupy, premietanie na plátno, akoby filmové strihy, prelínanie deja na bojisku so scénami zo súkromia hlavných hrdinov. Predstavenie má ohromnú dynamiku, akčnosť a silu. Atmosféru bojiska vytvárajú herci pochodujúci ako vojaci, krik, streľba, krv a zároveň detailné premietanie ich pohybov na rozmerné plátno. Scény amputácie nohy alebo chytania dvoch zakrvavených rúk dvoch zranených vojakov sú tak silné a autentické, že sa človek naozaj ocitá na bojisku plnom stonov, výkrikov, krvi a dymu.

Silu predstaveniu dodávajú jednak skvelé herecké výkony- výborný Ján Koleník plný vnútorných rozporov, akoby stále v konflikte sám so sebou, ale aj s okolím, najmä s vlastným otcom v podaní presvedčivého a presného Richarda Stankeho. Autentická Monika Potokárová ako Nataša Rostovová, ktorá prejde v predstavení prerodom od naivného dievčatka cez zamilovanú nežnú dievčinu až po vyzretú mladú ženu.

A  najmä Milan Ondrík, skvelý herecký výkon, pri ktorom sa nedá inak len stáť, tlieskať a kričať bravó z plného hrdla. Jeho Bezuchov je absolútne presvedčivý, vo svojej slabosti a neistote, kedy dokáže vyslovovať otázky a rozmýšľať o odpovediach, ktorý sa nehanbí priznať, že sa mýlil.

Keby som mala povedať, čo bolo najsilnejšie, poviem – uveriteľnosť. Ja som im všetkým uverila. Ingrid Timkovej som uverila jej chladnú vypočítavú grófku, Dominike Kavaschovej obetavú hlboko veriacu ženu,

Ondrejovi Kovaľovi zákerného a zhýralého Dolochova, Natálii Germáni milujúcu ženu, ktorá nechce prísť o muža na fronte- jej kvílivé nariekanie mi ešte po predstavení znelo v ušiach, bol to naozaj nárek ženy, ktorá sa zúfalo bojí, že príde o to najdrahšie, čo v živote má.

Všetci herci hrali svoje party presne. Nezaznel tam jediný rušivý tón a ja som odchádzala domov s pocitom, že by som toto predstavenie chcela vidieť znovu. Aby som zachytila všetky odtienky komentárov rozprávača Roberta Rotha, aby som ešte raz videla tie skvelé scény bojov, tie úžasné herecké výkony.

Bravúrne predstavenie, zvládnuté po všetkých stránkach na výbornú.

Ďakujem.

Michalov spackaný zápas

21.08.2022

Michal si prácne súka zasadrovanú ľavú ruku do rukáva modrej mikiny. Mikinu zazipsuje a ľavú ruku si zavesí na šatku. Rozbehne sa po bežeckej dráhe ihriska. Strieda tempo: rýchly šprint s pomalším poklusom. Pozerá na stromy a ich plachtiace konáre. Fúka, ale dá sa to vydržať. Po troch kolách zastaví a rozopína si bundu. Podíde k športovej taške a vyberie basketbalku. [...]

Tie trendy ma ničia. ..

09.08.2022

Podľa súčasných trendov by žena mala vážiť presne toľko, koľko jej manžel. Mala by byť mäkučká na dotyk, vľúdne obalená tukom. Ani pri najlepšej vôli sa mi nedarí k tomuto ideálu krásy priblížiť. Každé ráno poctivo zjem šišku, buchtu alebo kus závinu, na obed tri chody plus kávu a múčnik. Športujem len tak umiernene, aby sa nepovedalo, no napriek tomu sa [...]

Kto je kto? (úryvok)

21.03.2020

„Zvoní ti mobil, nechala si ho na stole v kuchynke!“ Zavolá na mňa Zuza a ja v duchu prevrátim oči. Nenávidím mobily. Cítim sa ako ich otrok. Hocikto vás hocikedy zastihne, nemôžete si v kľude dať ani kávu, ani prečítať noviny. Mám teraz tajnú siestu v kobke – tak volám našu kopírovaciu miestnosť. Tajná by bola, keby o tom, že sa tu občas zašívam, [...]

Srbsko

Výbor Rady Európy podporil členstvo Kosova, Srbsko to odsúdilo

28.03.2024 13:10

Srbský šéf diplomacie označil rozhodnutie výboru PZ RE o podpore členstva Kosova za "škandalózne" a "hanebné".

čaputová

Čaputová: Členstvo v klube NATO nám poskytuje ochranu teraz aj do budúcna

28.03.2024 12:58

V piatok uplynie výročie 20. výročia vstupu Slovenska do Aliancie.

izrael, palestína, gaza

Izraelská armáda tvrdí, že v nemocnici v Gaze zabila 200 ozbrojencov Hamasu

28.03.2024 12:44

Pacienti z radov civilistov a zdravotnícky personál bol podľa armády kvôli bojom evakuovaný do iného krídla nemocnice.

olympiada rieka Seina v Parizi

Ukrajinci vyhrali symbolickú bitku o Paríž, ale chcú, aby Rusov potrestali najprísnejšie

28.03.2024 12:30

Kyjev nechce vidieť na letných hrách ani jedného Rusa. Moskva tvrdí, že Medzinárodný olympijský výbor skĺzol do suterénu rasizmu neonacizmu.

Gréta Fábryová

Prozaička a blogerka. Rada píše - príbehy, poviedky, články, recenzie. Autorka práve vychádzajúcej knihy DO NEBA MA NEVEZMÚ Viac sa dozviete na : gretafabry.sk www.facebook.com/Gréta-Fábryová www.instagram.com/greta_fabry youtoube Gréta Fábryová

Štatistiky blogu

Počet článkov: 22
Celková čítanosť: 42842x
Priemerná čítanosť článkov: 1947x

Autor blogu

Kategórie